مکن است از خود بپرسید که آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد و در صورت امکان کدام روش بهتر است: کامپوزیت یا ارتودنسی. در مواردی که میزان نامرتبی و کجی دندان ها کم و جزئی باشد می توان برای اصلاح آنها از کامپوزیت بجای ارتودنسی استفاده کرد. علاوه بر اینکه کامپوزیت دندان کم تهاجمی تر از ارتدونسی است هزینه کمتری نیز نسبت به آن دارد.
اما گاهی اوقات بسته به وضعیت دندان ها حتما باید از ارتودنسی استفاده کنیم مثلا زمانی که نامرتبی آنها زیاد است یا دندان ها در جای خود قرار ندارد. اما به طور کلی درمان کجی دندان بدون ارتودنسی و با روش های دیگر نیز امکان پذیر است. در ادامه برای اینکه بدانیم آیا از کامپوزیت می توان بجای ارتودنسی استفاده نمود و اینکه کدام روش بهتر است، بیشتر توضیح خواهیم داد.
چرا کامپوزیت بجای ارتودنسی؟

داشتن لبخند زیبا به سه عامل مهم بستگی دارد: رنگ دندان، شکل دندان و موقعیت دندان؛
• رنگ دندان: اگر رنگ دندان های شما مثل گذشته نیست و تیره شده اند می توانید با بلیچینگ دندان آنها را سفید کنید. اگر یکی از دندان ها نیز به دلیل ترمیم کانال ریشه بسیار تیره شده است می توانید رنگ آن را با سفید کردن داخلی تغییر دهید. اما اگر شرایط دندان های شما طوری است که به دلیل پوسیدگی زیاد بسیار خراب شده اند دیگر بیچینگ جواب نمی دهد و در این صورت می توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر آن ها را ترمیم نمایید.
• موقعیت دندان ها: اگر موقعیت دندان ها در مورد جابجایی آن هاست و همینطور اگر فک دچار ناهنجاری است بهتر است که از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده نمایید. ارتودنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برای اصلاح موقعیت و ناهنجاری فک و دندان ها یک روش عالی محسوب می شود. اما اگر موقعیت دندان وخیم نباشد می توان از کامپوزیت بجای ارتودنسی استفاده کرد.
• شکل دندان: اگر دندان های شما بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشند یا دچار شکستگی و ساییدگی شده باشند بهترین روش اصلاح استفاده از کامپوزیت بجای ارتدونسی است. با کامپوزیت ونیر به راحتی می توانید این عیوب ظاهری را برطرف نمایید. به جز این دندان نیز در کامپوزیت ونیر تراش نمی خورد. همچنین از کامپوزیت برای ضخامت و پهنا دادن به دندان های سالم نیز استفاده می شود. صیقل دادن تنها کاری است که برای نصب کامپوزیت ونیر در دندانپزشکی زیبایی استفاده می کنند و از این رو یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود

آیا کامپوزیت برای برطرف کردن کجی دندان می تواند جایگزین ارتودنسی شود؟

در رابطه با کامپوزیت دندان برای دندان های کج نیز لازم است بدانید که این روش نمی تواند به عنوان راهکار و جایگزین برای ارتودنسی حساب شود. بلکه از آن ها فقط می تواند در مواردی که میزان کجی دندان خیلی جزئی است، استفاده کرد. از کامپوزیت یا لمینت دندان فقط می توان برای اصلاح دندان هایی که در قسمت جلو هستند، استفاده کرد. اگر میزان کجی دندان ها خیلی زیاد باشد، یا دندان های قسمت فک کج باشند، روکش ونیر و لمینت سرامیکی روش های چندان مناسبی برای این عیب نیستند. همچنین باید دقت کرد قبل از این روش باید از ارتودنسی کوتاه مدت دو ماه استفاده کرد. در مواردی که میزان کجی دندان خیلی زیاد است بهترین نوع کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی برای رفع کجی دندان ها هم نمی تواند کارایی چندانی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن