سینوس لیفت قبل ایمپلنت

سینوس لیفت یا جراحی بالا بردن سینوس یک عمل  جراحی است که طی آن به فک فوقانی شما در ناحیه دندان های آسیاب بزرگ (مولر) و آسیاب کوچک (پری مولر) توسط دستگاه پیزوسرجری استخوان اضافه می  شود.

گاهی اوقات این پروسه به عنوان تقویت سینوس نیز نامیده می شود.

استخوان بین فک و سینوس های ماگزیلاری، که در هر طرف بینی قرار دارند، اضافه می شود.

برای ایجاد فضا برای افزودن استخوان، غشای سینوس باید به سمت بالا حرکت کند یا در اصطلاح “لیفت” شود. سینوس لیفت معمولا توسط یک متخصص که می تواند جراح فک و دهان و یا یک پریودنیست باشد انجام می شود.

در اثر تحلیل رفتن اسخوان فک در اثر بی دندانی طولانی نیاز است تا پودر استخوان به سینوس هت تقویت استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان تزریق شود

 

سینوس لیفت به چه منظوری استفاده می شود؟

سینوس لیفت زمانی انجام می شودکه ارتفانع استخوان در فک بالا به ..اند‌ازه‌‌ کافی نباشد، یا اینکه سینوس ها بیش از حد به فک نزدیک باشند به گونه ای که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت نباشد.

دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد:

بسیاری از مردم که دندان هایی را در فک بالای خود از دست داده اند، به ویژه دندان های عقب یا دندان های آسیاب، استخوان کافی برای اینکه ایمپلنت کار گذاشته شود ندارند. چرا که به دلیل آناتومی جمجمه، فک بالا نسبت به فک پایین استخوان کمتری دارد.استخوان ممکن است به دلیل بیماری های پریودنتال(لثه) از بین رفته باشد.همچنین از دست دادن دندان نیز ممکن است به از بین رفتن استخوان منجر شود. هنگامی که دندانی کشیده می شود، استخوان شروع به جذب شدن به سمت داخل می کند. معمولا اگر از کشیدن و از دست دادن دندان مدت طولانی گذشته باشد، استخوان کافی برای قراردادن ایمپلنت باقی نمانده است.سینوس ماگزیلاری ممکن است بیش از حد به فک بالا نزدیک باشد به گونه ای که فضای کافی برای قرار دادن ایمپلنت نباشد. اندازه و شکل این سینوس بسته به هر شخص متفاوت است. همچنین این سینوس می تواند با افزایش سن شما بزرگ تر شود.

سینوس لیفت در ۱۵ سال اخیر که عده بیش تری از مردم از ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده می کنند، مرسوم و رایج شده است.

مقدمات و آماده سازی برای جراحی سینوس لیفت

استخوانی که در سینوس لیفت به کار می رود ممکن است از بدن خود شما باشد (استخوان اتوژنوس)، از یک جسد باشد (استخوان آلوژنیک) یا اینکه از استخوان گاو باشد (زنوگرافت).

اگر در سینوس لیفت از استخوان خودتان استفاده شود، از دیگر قسمت های دهان یا بدنتان گرفته می شود.

در بعضی موارد، جراح از قسمتی از استخوان میانی ران (کفل،hip) یا استخوان درشت نی (tibia) استفاده می کند.

پیش از انجام دادن سینوس لیفت شما به عکس برداری نیاز خواهید داشت تا دندان پزشک بتواند اطلاعاتی در مورد آناتومی فک و سینوس شما بدست آورد.

همچنین ممکن است به نوع خاصی از عکس برداری به نام توموگرافی کامپیوتری یا همان سی تی اسکن نیاز داشته باشید. سی تی اسکن به دندان پزشک این امکان را می دهد تا به طور کاملا دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود شما را اندازه گیری و سلامت سینوس شما را ارزیابی کند.

اگر شما آلرژی فصلی دارید، باید برنامه ریزی کنید زمانی سینوس لیفت را انجام دهید که سینوس های شما درگیر آلرژی نبوده یا به عبارتی فعال نباشند.

جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

جراح شما بافت لثه را در جایی که دندان های عقبتان قرار دارد برش می دهد.

بافت لثه که برداشته شود استخوان نمایان می گردد. داخل استخوان یک روزنه کوچک بیضی شکل باز است.

آن طرف این روزنه غشا و پوسته ای کشیده شده که سینوس شما را از فکتان جدا می کند. این غشا به آرامی بالا برده شده و از فک شما جدا می گردد.

پس از آن، گرانول های مواد پیوند استخوان داخل فضایی که سینوس بود قرار داده می شوند. مقدار استخوانی که استفاده می شود متفاوت خواهد بود، اما معمولا چندین میلیمتر استخوان بالای فک اضافه می شود.

هنگامی که استخوان سر جایش قرار گرفت، بافت لثه بخیه می شود. ایمپلنت شما ۴ الی ۹ ماه بعد قرار داده می شود. این زمان به مواد پیوند دهنده اجازه می دهد تا به طور کامل با استخوان شما پیوند خورده و یکی شوند.

مدت زمان لازم وابسته به مقدار استخوانی است که به آن نیاز خواهید داشت.

پس از پروسه سینوس لیفت، ممکن است کمی تورم در نواحی اطراف آن داشته باشید. ممکن است از دهان یا بینی خونریزی داشته باشید.

با شدت عطسه نکنید و یا بینی خود را با شدت تخلیه نکنید. چراکه ممکن است باعث جا به جایی مواد پیوند یا باز شدن بخیه ها شود.

دندان پزشک شما ممکن است به شما اسپری آب نمک بدهد تا بوسیله آن غشای داخلی بینی خود را مرطوب نگه دارید و برای شما دارو تجویز کند تا از لخته شدن خون و التهاب جلوگیری شود.

همچنین به شما مسکن، آنتی بیوتیک و یک دهان شویه ضد میکروبی جهت جلوگیری از عفونت داده خواهد شد.

اکثر مراجعه کنندگان پس از اتمام پروسه سینوس لیفت تنها مقدار کمی درد و ناراحتی دارند.

پس از ۷ الی ۱۰ روز شما متخصص را ملاقات خواهید کرد. او ناحیه جراحی شده را ارزیابی می کند و اگر بخیه ها جذبی نبوده و جذب نشده باشند، آنها را می کشد.

ممکن است از شما خواسته شود تا چند مرتبه دیگر مراجعه کنید تا متخصص از روند بهبود کامل محل جراحی اطمینان حاصل کند.

پس از سینوس لیفت، لازم است چندین ماه صبر کنید تا مواد استخوانی محکم شده و با فک شما پیوند خورده و به صورت یکپارچه و مستحکم درآیند. بسته به موادی که جهت پیوند به کار رفته است، ایمپلنت ممکن است ۴ الی ۹ ماه آینده کار گذاشته شود.

بعضی متخصصان از پروتئین هایی تحت عنوان عوامل رشد برای کمک به استحکام سریع تر استخوان های تازه استفاده می کنند. پلاسمای غنی شده از پلاکت، که شامل عوامل رشد باشد، پیش از جراحی از خون شما گرفته شده و با مواد پیوندی که در سینوس شما کار گذاشته خواهد شد ترکیب می گردند.

پروتئین استخوانی انسانی مورفوژنیک، یک پروتئین مهندسی شده است که در حال حاضر موجود و در دسترس می باشد.

این پروتئین باعث شکل گیری استخوان بدون پیوند و به صورت طبیعی می شود. اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا استفاده از آن در پروسه سینوس لیفت را پذیرفته و تایید کرده است.

خطرات سینوس لیفت

خطر اصلی سینوس لیفت امکان سوراخ یا پاره شدن غشای سینوس می باشد. اگر در حین پروسه غشا پاره شود، جراح باید پارگی سینوس را نیز بخیه زده یا روی آن وصله بچسباند.

اگر ترمیم موفقیت آمیز نباشد و به خوبی صورت نپذیرد، جراح شما ممکن است پروسه را متوقف کرده و زمان بدهد تا ترمیم به صورت کامل انجام شود.

دندانپزشک شما هنگامی که غشا ترمیم یافت می تواند سینوس لیفت را دوباره انجام دهد. این فرایند معمولا چندین ماه زمان می برد.

غشای ترمیم شده ضخیم تر و قوی تر است و این بدان معنی است که تلاش دوم برای سینوس لیفت احتمالا موفق خواهد بود. هرچند، عوامل دیگری نیز بر موفقیت سینوس لیفت اثر می گذارند.

عفونت یک خطر برای هر پروسه جراحی می باشد. هرچند پس از سینوس لیفت به ندرت رخ می دهد.

یک مورد نادر این است که استخوان با مواد پیوند استخوانی ادغام و یکی نشود، و منطقه پیوندی نتواند خون رسانی را انجام دهد.

اگر این اتفاق بیافتد هر ایمپلنتی که در این ناحیه کار گذاشته شود موفق نخواهد بود. چراکه هیچ استخوان زنده ای وجود ندارد که ایمپلنت به آن متصل گردد.

اگر این اتفاق بیافتد، شما می توانید پروسه سینوس لیفت را دوباره انجام دهید.

چه زمانی با متخصص تماس بگیرید

پس از سینوس لیفت اگر یکی از موارد زیر را مشاهده کردید به جراح خود مراجعه کنید:

اگر تورم یا درد با مرور زمان بدتر شد. (درد و تورم باید پس از ۲ روز شروع به کم شدن کند)اگر خونریزی پس از ۱ یا ۲ روز متوقف نشد.اگر رنگ خون ناشی از خونریزی قرمز روشن بوده و شدت آن زیاد باشد. (در خونریزی طبیعی پس از این پروسه رنگ خون باید قرمز تیره و شدت آن آرام و احتمالا همراه با لخته باشد)اگر فکر می کنید پس از عطسه یا تخلیه شدید بینی مواد استخوانی از جای خود جدا شده است.اگر به مرور زمان درد کاهش پیدا نکرد.اگر مدام تب کردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن