ایمپلنت_دندان

مثل هر چیز دیگری، جوانب مثبت و منفی در رابطه با عوارض ایمپلنت وجود دارد.
بسیاری از دندانپزشکان و بیماران در مورد عوارض جراحی ایمپلنت دندان و پیوند استخوان صحبت می کنند، اما اطلاعات زیادی درموردعوارض موقتی یا دائمی ایمپلنت دندان وجود ندارد.
در این مقاله سعی شده تا به عوارض های بعد از جراحی ایمپلنت و روش های کاهش عوارض جراحی ایمپلنت از جمله درد و تورم بعد ازایمپلنت دندان پرداخته شود .
ایمپلنت دندان همانند سایر خدمات دندانپزشکی همانند عصب کشی یا جراحی دندان عقل نهفته دارای عوارضی موقتی می باشد .
با رعایت برخی نکات ساده و رعایت بهداشت دهان و دندان میتوان عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت دندان را تا حد خیلی زیادی کاهش داد .
 عوارض ایمپلنت که طبیعی و قابل برگشت می باشد
عوارض ایمپلنت دندان در صورتی که کاشت ایمپلنت دندان درست انجام نگیرد میتواند بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده باشد.بعد از جراحی ایمپلنت تغییراتی بروز می کند که موقتی بوده و طول درمان این تغییرات از سه هفته تا شش ماه می باشد. این عوارض ایمپلنت عبارتند از:۱_عوارض ایمپلنت موقتی :  لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت (دندان کناری ایمپلنت بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود برمی گردد.)
این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی ایمپلنت ریشه دندان کناری که به ایمپلنت نزدیک است در اثر کاشت ایمپلنت لق شود .لق شدن دندان کناری ایمپلنت عارضه ای نادر و موقتی بوده و به مرور زمان بهبود پیدا می کند .
۲ – عوارض موقتی ایمپلنت : درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان
یکی دیگر از عوارض موقتی ایمپلنت دندان که بعد از جراحی رخ می دهد درد است .درد امری اجتناب ناپذیر است و بسته به سختی جراحی ایمپلنت و خصوصیات افراد کم یا زیاد می باشد .ولی در هر صورت بهترین راه کنترل درد ایمپلنت استفاده از مسکن یک ساعت قبل از جراحی ایمپلنت می باشد .( مصرف دو عدد ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم با هم یک ساعت قبل از شروع جراحی ایمپلنت دندان کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت دندان به طور محسوسی کاهش یابد . )
معمولا درد ایمپلنت فقط سه یا چهار روز اول بعد از کاشت ایملنت دندان می باشد .در مورد ایمپلنت های بدون جراحی به دلیل باز نشدن لثه به میزان وسیع درد بسیار کمی در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت که حتی نیاز به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست .
۳ – عوارض ایمپلنت موقتی :  تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت در بعضی بیماران وجود دارد و در موارد جراحی پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان احتمال کبودی نیز می رود که معمولا این عوارض ایمپلنت از روز بعد از کاشت ایمپلنت شروع می شود و پس از یک هفته بهبودی کامل می یابد.
۴ –  عوارض ایمپلنت موقتی :  در بعضی از موارد (مواردی که ارتفاع استخوان فک پایین بسیار کم می باشد) ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه ی لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که امری عادی است و پس از گذشت زمان بهبود می یابد.
۵ – عوارض ایمپلنت دائمی :  از جمله ی عوارض ایمپلنت که بعد از ۱۵ سال از کاشت ایمپلنت دندان جلو ظاهر می گردد در مورد تک ایمپلنت های مربوط به دندان های جلویی می باشد.بدین شکل که پس از ۱۵ سال نوک دندان های طبیعی فک بالا یک تا دو میلیمتر پایینتر می آیند ولی نوک روکش های ایمپلنت سر جایشان می مانند بنابراین نیاز به ترمیم مجدد دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن