دکتر فروغ خلیلی نژاد متخصص اورتودنسی دندان - تهران سعادت آباد

بهترین زمان برای شروع ارتودنسی چه زمانی است؟

با ارتودنسی در هر سنی میتوان به بهبود کیفیت لبخند دست یافت اما بهترین زمان برای اولین ویزیت با ارتودنتیست سن ۷ سالگی از طرف انجمن ارتودنسی امریکا بیان شده است که الزاما این ویزیت به معنای شروع درمان نیست اما یک ارزیابی اولیه از وضعیت رشدی فکها، فضاها، و رویش دندانها انجام خواهد شد.

 

چرا سن ۷ سالگی را بعنوان زمان ایده آل برای معاینه اولیه در نظر گرفته اند؟

تا سن ۷ سالگی معمولا دندان آسیای اول دایمی رویش یافته است و وضعیت جفت شدگی خلفی را تعیین میکند. در این زمان متخصص ارتودنسی میتواند وضعیت جفت شدگی، الگوهای رشدی فک ها، دندانهای غایب، کمبود فضاها، تنگی قوسها و وضعیت های نامناسب احتمالی را ارزیابی و تحت کنترل قرار دهد.

 

مزایای درمان ارتودنسی زودهنگام چیست؟

دسته ای از مزایای درمان زودهنگام در لیست زیر آورده شده است:

  • ایجاد فضا برای دندانهای نروییده با کمبود فضا
  • کاهش احتمال دندان کشیدن با افزایش فضای قوس ها در درمانهای ارتودنسی آتی.
  • ایجاد تقارن صورت در مواردی که فک ها تحت تاثیر رشد نامناسب قرار دارند.
  • کاهش ریسک ضربه و آسیب به دندانهای قدامی بیرون زده
  • حفظ فضای دندان شیری که زودهنگام از دست رفته است.
  • تنظیم و هماهنگ کردن رشد فکها نسبت به یکدیگر و کاهش احتمال نیاز به جراحی فک در بزرگسالی.
  • کمک به حذف عادات نامناسب دهانی مثل مکیدن انگشت یا مداد.
  • کاهش طول درمان ارتودنسی ثابت آتی و ایجاد نتایج زیبا و با ثباتتر.

 

آیا ارتودنسی یک درمان زیبایی محسوب میشود؟

ارتودنسی تنها با هدف بهبود زیبای لبخند انجام نمیپذیرد. درمان ارتودنسی در بهبود وضعیت جفت شدگی فکها و دندانها، جوش فشارهای وارده بر مفصل فکی، تمیز کردن راحت تر دندانها، پیشگیری از مشکلات لثه ای که بدنبال موقعیت تماسی نامناسب دندانها ایجاد میشود، بهبود تکلم و افزایش اعتماد به نفس و روحیه موثر میباشد. حتی در مواردی مثل نهفتگی دندانها بعلت کمبود فضاها یا غیبت مادرزادی یک یا چند دندان، درمان ارتودنسی میتواند در تنظیم فضاها، رویاندن دندان نهفته، و یا بستن فضای دندان نداشته کمک کننده باشد.

 

آیا با انجام ارتودنسی زودهنگام ریسک تکان خوردن دندانها در سالهای بعدی یا حین فشار رویشی دندانهای عقل افزایش نمی یابد؟

همیشه این نگرانی از جانب بیماران بیان میشود که اگر ما در سنین پایین تر اقدام به درمان ارتودنسی کنیم آیا با روش دندانهای عقل دندانهایمان مجددا نامنظم نخواهد شد. یک اصل کلی در درمان وجود دارد و آن اینکه اگر دندانی در وضعیت نامناسب قرار دارد هرچه زودتر در محل صحیح برده شود تا لثه و استخوان اطراف آن شکل گرفته و آن را ثبات بخشد بهتر است، از سوی دیگر حرکات دندانی در سنین پایین تر سریعتر و بهتر انجام میپذیرد، بعلاوه گاهی اوقات شرایطی پیش روی ما قرار دارد که به شکلی اورژانسی نیاز به مداخله درمانی برای برخی بیماران وجود دارد مثل شرایطی که خطر نهفته شدن دندانها یا تماس های تروماتیک دندانها و ریسک شکست مینای دندان دیده میشود. بنابراین اگرچه نکات مربوط به فاز ثبات دهنده ارتودنسی و اهمیت آن برای بیماران توضیح داده میشود مزایای یک درمان به موقع بر تمامی این نگرانی ها فایق می آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن