بیشتر مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به تدریج و از کودکی اتفاق می‌افتد. فلورایدتراپی یک روش کم هزینه و راحت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان می‌باشد که در مطب‌های دندان پزشکی انجام شده و مانند دیگر درمان‌ها زمان زیادی نمی‌برد.
فلورایدتراپی چیست؟
فلوراید یک ماده معدنی است که در طبیعت و در بسیاری از مواد غذایی مانند چای، آب، غذاهای دریایی، انواع سبزی و… وجود دارد. این ماده در ساختار برخی بافت‌های بدن انسان مانند استخوان‌ها و دندان‌ها تجمع می‌یابد.

انواع استفاده فلوراید

به صورت سیستمیک: مثل فلوراید موجود در آب آشامیدنی، فلوراید موجود در غذاها و سبزیجات و فلوراید به صورت قرص که فقط با تجویز دندانپزشک امکان استفاده از آن هست.
به صورت موضعی: مانند وارنیش فلوراید، ژل فلوراید، فلوراید موجود در دهانشویه‌ها و فلوراید موجود در خمیر دندانها
نقش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

فلورایدتراپی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و حتی بزرگسالان است که در صورت انجام هر شش ماه یکبار تاثیر زیادی در سلامت دندان‌ها خواهد داشت. فلوراید در تماس با دندان، ساختمان دندان را مقاوم‌تر کرده، روند پوسیدگی را کند و از ایجاد پوسیدگی‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند.
این درمان نیازی به بی‌حسی موضعی و تزریق آمپول ندارد و برای کودکان اصلا دردناک نیست.
مواد مورد استفاده در فلورایدتراپی

مواد استفاده شده معمولا به‌صورت ژل، کف یا موادی به نام وارنیش هستند که دارای بوی بسیار مطبوع و طعم دلپذیر بوده تا کودک احساس و خاطره‌ی بدی از این درمان نداشته باشد.
تاثیر فلوراید تراپی در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی
استفاده از فلوراید برای پیشگیری از بروز ضایعات سفید رنگ در طول درمان ارتودنسی روی دندان ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. گروهی از بیماران که از تعدادی از محصولات حاوی فلوراید استفاده می کردند ، از خمیر دندان گرفته تا وارنیش با گروهی از بیماران که از هیچ محصول فلورایدی استفاده نمی کردند مقایسه شدند ، نتایج حاکی از این بودند که وارنیش فلوراید روی جلوگیری از بروز پوسیدگی روی مینای دندان های دائمی و شیری بسیار مؤثر است . و بیمارانی که ارتودنسی دارند باید هر ۳ماه یکبار وارنیش فلوراید را استفاده کنن .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن