شکستن سیم

مشکل شایعی است سعی نکنید سیم را خودتان خم کنید یا ببرید چون ممکن است وضعیت را فقط بدتر کنید اگر سیم در لثه یا گونه فرو می رود سر سیم را با وکس (موم) ارتودنسی یا پنبه مرطوب بپوشانید و به سرعت با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.
سیم شکستن پیشرفت وضعیت را به تاخیر می اندازد و زمان درمان را طولانی تر می کند.

براکت یا بند شکسته

اگر بیمار یکی از غذاهای سختی را که توصیه شده باید در زمان درمان ارتودنسی از آنها اجتناب کند، بخورد می تواند باعث کنده شدن براکت یا بند گردد. تخمین اولیه ما از کل طول درمان ارتودنسی شما بدون در نظر گرفتن شکستن دستگاهها می باشد. جدا شدن و شکستن براکت ها یا بندها باعث طولانی شدن درمان می گردد. اگر بند یا براکت هنوز به وایر ارتودنسی وصل است به حال خود باقی گذارید اما هدگیر یا الاستیک به آن وصل نکنید. اگر داخل دهان شما را همچنان آزار می دهد، می توانید با موم ارتودنسی روی آن را بپوشانید. در صورتیکه براکت یا بند شکسته کاملا” از دندان جدا شده است آن را نزد خود نگهداشته و برای نوبت تعیین شده همراه خود بیاورید.

چنانچه ظرف چند روز آینده نوبت ارتودنسی ندارید لطفا” برای تنظیم یک وقت اورژانس تماس بگیرید. اگر هم نوبت نزدیکی دارید ضروری است که پیش از مراجعه باز تماس بگیرید تا ما از داشتن وقت اضافه متناسب با مورد اورژانس شما اطلاع حاصل کنیم

درد یا لقی دندانها

هنگامی که دستگاههای شما پیاده می شوند یا پس از تنظیمات دوره ای ممکن است مقداری ناراحتی یا درد روی دندانهای خود حس کنید. ما پیشنهاد می کنیم که طی روزهای نخست تا عادت کردن به دستگاهها غذاهای نرم بخورید. برای دردهای اندک می توانید از داروهای مسکن (بروفن یا استامینوفن) استفاده کنید. قرقره کردن آب نمک گرم نیز می تواند به میزان دو بار در روز کمک کننده باشد. برای این منظور یک قاشق چای خوری نمک را درون ۱۰۰ سی سی آب گرم بریزید و پس از هم زدن به مدت ۳۰ ثانیه قرقره کنید. یک حوله گرم و مرطوب روی سطح بیرونی فک نیز می تواند باعث کاهش درد گردد. لبها، گونه، زبان و دندانهای شما ممکن است طی چند روز اول حساس شوند. قراردادن موم ارتودنسی روی نواحی حساس یا لبه های تیز دستگاهها نیز مفید است. اگر علائم مزبور بدتر شدند یا بیش از ۲-۴ روز به طول انجامید شما باید با مطب تماس بگیرید.

طبیعی است که دندانها در خلال ارتودنسی مقداری لق شوند. این امر در واقع نشان دهنده حرکت کردن آنهاست. با این وجود در صورت مشاهده لقی بیش از اندازه دندانها حتما” با مطب تماس بگیرید

مراقب باشید تا طی درمان، براکتها شکسته یا جدا نشوند زیرا علاوه بر افزودن تعداد جلسات درمان ارتودنسی و طول مدت درمان، هزینه تهیه براکت جدید و چسباندن آن به هزینه اولیه ارتودنسی افزوده خواهد شد.

زخم و آسیب در داخل دهان :

این هم یک نوع اورژانس ارتودنسی است.

در طی هفته های نخست درمان ارتودنسی ثابت، شما ممکن است با آزردگی یا زخمهایی بر روی مخاط دهان بویژه سطح داخلی لب یا گونه مواجه شوید .

زیرا این بافتها آمادگی لازم برای مواجهه و تطابق با براکتهای ارتودنسی را ندارند.

در اثر گذشت زمان این بافتها به تدریج مقاومتر خواهند شد و پس از آن دیگر زخمی در داخل دهان ایجاد نمی شود. برای تسکین و کاهش تماس مخاط دهان با سطوح براکتها می توانید به میزان اندکی موم ارتودنسی یا پنبه بر روی براکتها در ناحیه مجاور زخم قرار دهید.

با این کار تحریک بافت نرم لب و گونه را کاهش دهید.

ظرف چند روز آزردگی کاهش یافته و معمولا پس از یک هفته زخم کاملا بهبود می یابد.

باید از مصرف مواد غذایی محرک مانند غذاهای تند یا ترش اجتناب نمایید.

کاربرد دهانشویه “ضد آفت” نیز به علت داشتن مواد بی حس کننده و نیز ایجاد پوشش بر روی زخمهای دهانی ، بویژه قبل از صرف غذا کمک کننده است.

اگر با این روشها زخم بهبود نیافت یا بدتر شد با مطب متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

گم شدن کش دور براکت (O-ring) :

اغلب در صورت مفقود شدن یک یا دو عدد از کشهای اطراف براکتها، مشکلی ایجاد نمی گردد و شما می توانید تا جلسه ویزیت بعدی صبر کنید تا کش جایگزین شود. در صورت گم شدن یا درآمدن تعداد بیشتری از کشها، باید با مطب متخصص ارتودنسی برای تعیین وقت تماس بگیرید.

۰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن